De Amerikaanse band Proto-Kaw maakt meest complexe, maar ook bijzondere muziek. De band begon in de jaren ’70 en kreeg later nieuw leven door Kerry Livgren, ook bekend van de band Kansas. Proto-Kaw combineert stijlen als progressieve rock, jazz en symfonische muziek. Door deze unieke mix heeft de band een eigen plek in de muziekwereld.
Ik wil je meenemen door hun album Before Became After uit 2004. Dit album laat goed zien hoe veelzijdig Proto-Kaw is en hoeveel vakmanschap in hun muziek zit. Het album heeft negen nummers, die allemaal een eigen stijl en boodschap hebben.
Het album begint met Alt. More Worlds Than Known. Dit nummer start rustig en dromerig. Langzaam bouwt het op naar een mooie gitaarsolo en eindigt het groots. Het nummer gaat over thema’s als wedergeboorte, zelfreflectie, optimisme en doorzettingsvermogen. Dit is een sterke opening die gelijk de sfeer van het album neerzet (8)
Daarna volgt Words of Honor. Dit nummer heeft een rustige intro met mooie dwarsfluitklanken en zachte gitaarpartijen. De sfeer is kalm en vredig. Het nummer onderzoekt de kracht van woorden in een positieve zin en benadrukt de waarde van eerlijke woorden.(6)
Leaven begint met een akoestische, gesproken intro. Al snel verandert dit in een stevig middenstuk met een prachtig koor. Het nummer eindigt uitbundig en gaat over het streven naar perfectie. Het verschil tussen het rustige begin en het krachtige einde maakt dit nummer spannend om naar te luisteren. (8)
Axolotl (For Lack of a Better Name) begint akoestisch, maar breekt dan los in een intens refrein. Dit nummer onderzoekt op een meeslepende manier de zoektocht naar de betekenis van het leven. Het nummer heeft een balans tussen rustige momenten van zelfreflectie en energieke uitbarstingen. (7)
Met Quantum Leapfrog verkent de band het jazzrock-genre. Dit nummer is avontuurlijk en heeft krachtige zang en ingewikkelde ritmes. Het nummer voelt als een muzikale reis die de luisteraar nieuwsgierig houdt. Het thema van dit nummer is wat vaag, maar lijkt een viering van de natuur en het universum te zijn. (6)
Greenburg, Glickstein, Charles, David, Smith and Jones is een cover van de band The Cryan' Shames uit 1968. Dit vrolijke nummer brengt een gevoel van nostalgie en plezier. Het thema gaat over een verlaten eiland met dansende meisjes als afleiding. Dit geeft het nummer een speelse en lichte sfeer. (7)
Gloriana begint groots en heeft een fraai tussenstuk met onder andere een saxofoonsolo. Dit nummer gaat over doorzetten en niet opgeven, zelfs als het moeilijk is. De muziek is krachtig en past goed bij deze boodschap. (8)
The Occasion of Your Honest Dreaming is een vrolijk en toegankelijk nummer met mooie dwarsfluitklanken. Het nummer onderzoekt de verwarring en strijd die komt kijken bij het vinden van duidelijkheid in een ingewikkelde wereld. Het doet dit op een prettige manier die makkelijk te volgen is. (7)
Heavenly Man heeft een rustige en terughoudende sfeer. Dit nummer gaat over de zoektocht naar de zin van het leven en laat gevoelens zien van onzekerheid en verwarring. Het is een persoonlijk nummer dat een diepe emotie met zich meebrengt. (8)
Het album sluit af met Theophany, een indrukwekkend en gevarieerd nummer dat wordt gezien als het hoogtepunt van het album. Dit laatste nummer gaat over zelfontdekking en spirituele groei. De muziek is groots en laat zien hoe complex en diepgaand Proto-Kaw’s muziek kan zijn. (8)
Before Became After van Proto-Kaw is een album dat je meeneemt op een muzikale reis vol mooie, doordachte thema’s. Elk nummer heeft iets bijzonders, en samen vormen ze een geheel dat de veelzijdigheid en het talent van de band laat zien.
Waardering: 7,3
Reactie plaatsen
Reacties