Mintzkov (Alternative Rock) & CSNY (Rock)

Gepubliceerd op 5 mei 2023 om 17:10

In de schaduw van het muzikale landschap van 2007, ontvouwt zich een oogverblindend album van Mintzkov, een ensemble wiens naam ten onrechte associaties met verre oosterse oorden oproept. Hun tweede langspeelplaat, getiteld "360°", is een odyssee door het spectrum van menselijke emoties, gevangen in een caleidoscoop van melodieën.

De aanvangstrack, "Life After Fire", zet de toon met een energie die zowel uitnodigt als uitdaagt. Dit nummer, gedrenkt in een aura van wederopbouw na verwoesting, is een toonbeeld van veerkracht. Het volgende lied, "One Equals A Lot", echoot deze dynamiek, maar introduceert een rijkdom aan textuur die de luisteraar in zijn greep houdt.

Met "Return & Smile" betreedt men een domein van melodieuze gratie. De samensmelting van noten weeft een tapijt van auditief genot, waarbij elke luisterstrook een nieuw patroon onthult. De titeltrack, "360°", is een abrupte afwijking naar het rijk van de punk, waar snelheid en intensiteit de boventoon voeren, een reflectie van de cyclische aard van existentie.

"Ruby Red" markeert een keerpunt; de zang is doordringend, de melodie aanstekelijk. Dit nummer is de ziel van het album, een hymne die de luisteraar verleidt tot participatie. "Miles Ahead" biedt een moment van bezinning, een luwte in de storm, zonder ooit te verzanden in lethargie.

De dynamiek wordt hervat in "Let's Talk Things Over", een nummer dat balanceert tussen urgentie en introspectie. De finesse waarmee deze balans wordt bereikt, is bewonderenswaardig. "The State We're In" verbergt de zang binnen de complexiteit van zijn arrangement, een metafoor voor de zoektocht naar identiteit binnen de chaos van het bestaan.

"Title You", het negende nummer, behoudt de hoge energie en wekt verlangen op naar de ongetwijfeld elektriserende live vertolkingen van deze composities. "Sugar Rush" daarentegen, kiest een pad van ingetogenheid, een titel die de luisteraar op het verkeerde been zet. Is de batterij leeg?

Het album sluit af met "Hitman", een nummer dat eveneens de energie mist die de rest van het album kenmerkt. Dit nummer spreekt mij persoonlijk het minst aan, maar dat neemt niet weg dat "360°" als geheel een indrukwekkende prestatie is van Mintzkov, die hun Belgische roots eer aan doen en elke verwachting overtreffen.

Samenvattend, "360°" is een auditieve reis die het verdient om ondernomen te worden. Elk nummer is een facet van een groter geheel, een verhaal verteld door klanken. Dit is geen album dat zich laat definiëren door één enkel genre; het is een werk dat niet alleen de luisteraar engageert maar ook uitdaagt om de diepten van hun expressie te exploreren. Het is een fraai tweede album dat elke verwachting overstijgt.

Waardering: 8

Duikend in het live album "4 Way Street" van Crosby, Stills, Nash & Young ontsluit zich een auditieve schatkist, samengesteld door het legendarische kwartet. Dit live album, een manifestatie van zowel harmonie als dissonantie, biedt luisteraars een ongefilterd venster op de ziel van de folkrockbeweging uit de vroege jaren '70.

Vanaf het eerste nummer wordt de luisteraar meegevoerd op een reis door een landschap van emotionele dieptes en hoogten, waar elke noot en elk akkoord resoneren met de onstuimige tijden waarin het werd opgenomen. De setlist is een mix van solo- en groepsuitvoeringen, waarbij elk lid van het kwartet zijn unieke stem en visie deelt.

De opener, een verstilde uitvoering, zet direct de toon met zijn intieme bekentenissen en akoestische finesse. De daaropvolgende nummers variëren van opstandige rockanthems tot introspectieve ballades, elk met hun eigen verhaal en emotionele lading. Deze muzikale reis wordt verrijkt met verhalen tussen de nummers door, waardoor de luisteraar een glimp opvangt van de persoonlijkheden achter de muziek.

De kracht van "4 Way Street" ligt niet alleen in de muzikale virtuositeit, maar ook in de rauwe, ongepolijste opnames die elk zuchtje en elke snik van de uitvoerenden vastleggen. Het is deze authenticiteit die het album onderscheidt van zijn tijdgenoten en het een tijdloze resonantie geeft. Ook is goed te horen dat de mannen niet altijd stemvast zijn, maar dat is precies wat het album zoveel charme geeft.

Terwijl de luisteraar verder trekt, onthult elk nummer een nieuwe laag van het complexe wandkleed dat Crosby, Stills, Nash & Young weven. Van de solo-akoestische nummers, die voelen als intieme gesprekken, tot de volledige bandexplosies die de lucht met energie verzadigen, elke track draagt bij aan het algehele verhaal.

In het bijzonder springen de langere jams eruit, waarin de bandleden hun muzikale samenhang en improvisatievermogen tentoonstellen. Deze momenten, vrij van de beperkingen van de studio, laten een groep zien die niet bang is om risico's te nemen, hun ziel bloot te leggen voor het publiek.

Afsluitend, "4 Way Street" is niet slechts een album; het is een chronologische ervaring die de luisteraar meeneemt op een reis door de pieken en dalen van menselijke emotie, gezien door de lens van vier muzikanten op het kruispunt van hun creatieve wegen. Dit werk blijft een essentiële luisterervaring voor diegenen die de essentie van de jaren '70 folkrockbeweging willen begrijpen, en een getuigenis van de tijdloze kracht van muziek om te verbinden, te troosten en te inspireren.

Waardering: 7

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.