Over het orkest:
Het Kammerorchester Basel is een bekend kamerorkest uit de Zwitserse stad Basel, opgericht in 1984. Dit orkest bestaat uit een groep getalenteerde musici die zonder vaste dirigent werken. In plaats daarvan kiezen ze ervoor om samen te spelen als een hecht team, waarbij vaak een concertmeester of gastdirigent de leiding neemt. Het Kammerorchester Basel staat bekend om hun veelzijdigheid en kwaliteit en speelt een breed repertoire, van barok en klassiek tot moderne stukken.
Het orkest werkt regelmatig samen met beroemde solisten en dirigenten, zoals Giovanni Antonini en Sol Gabetta. Ze treden niet alleen in Zwitserland op, maar reizen de hele wereld over en spelen in grote concertzalen in Europa, Amerika en Azië. Door hun frisse en levendige stijl heeft het Kammerorchester Basel een internationale reputatie opgebouwd en spreekt het een breed publiek aan, van klassieke muziekliefhebbers tot nieuwe luisteraars.
Over het album:
Het album Bologna 1666 van het Kammerorchester Basel biedt een indrukwekkende muzikale reis door het rijke en vaak vergeten repertoire van de Italiaanse barok. Op dit album worden verschillende werken uit de Bolognese school belicht, met composities van Giovanni Paolo Colonna, Giuseppe Torelli, Giacomo Antonio Perti en andere minder bekende componisten uit de 17e en 18e eeuw. Als liefhebber van barokmuziek was ik nieuwsgierig naar wat het Kammerorchester Basel, bekend om hun energieke spel en nauwkeurige uitvoeringen, van dit repertoire zou maken.
Wat meteen opvalt, is de levendigheid en precisie van het orkest. In de openingstrack La caduta di Gierusalemme van Colonna weet het Kammerorchester Basel een sterke dramatische sfeer neer te zetten, die de luisteraar direct meeneemt naar de wereld van oude Bolognese kerken en theaters. De Sinfonia Messa a 5 heeft een religieuze plechtigheid die ik erg passend vind, zonder dat het zwaar wordt. De balans tussen instrumenten is goed verzorgd, en elk detail in de muziek lijkt met zorg te zijn uitgewerkt.
Ook het solowerk in bijvoorbeeld Violin Concerto in D Minor van Torelli is prachtig uitgevoerd, met een heldere en vloeiende stijl die het virtuoze karakter van deze muziek benadrukt. De violist brengt een zekere frisheid die deze eeuwenoude muziek weer laat sprankelen. Dit hoor ik ook terug in de Concerto per Chiesa e per Camera van Alberti, waar de contrasten tussen de rustige, bijna meditatieve delen en de levendige passages mooi worden gespeeld.
Wat ik bijzonder waardeer, is hoe het Kammerorchester Basel de energie in elk stuk weet vast te houden, zonder dat het ergens geforceerd overkomt. Met zorg en kennis van het barokke idioom brengen ze deze vergeten werken weer tot leven. Bologna 1666 biedt daardoor niet alleen een prachtige luisterervaring, maar ook een unieke inkijk in de muzikale geschiedenis van Bologna. Voor iedere liefhebber van barokmuziek en nieuwe ontdekkingen is dit album zeker een aanrader.
Waardering: 8
Reactie plaatsen
Reacties