Over de componist:
Evaristo Felice Dall’Abaco was een Italiaanse componist en cellist uit de barokperiode, geboren in 1665 in Verona. Hij staat vooral bekend om zijn werken voor strijkinstrumenten en orkesten. Dall’Abaco kreeg zijn opleiding in Italië, maar bracht een groot deel van zijn leven door in Duitsland, waar hij in dienst was van de Beierse hertog Maximiliaan II Emanuel. Door politieke onrust in Europa reisde hij met het Beierse hof door verschillende landen, wat hem beïnvloedde en zijn muziekstijl verrijkte met Franse en Duitse invloeden. Zijn composities, waaronder concerti en sonates, zijn elegant en verfijnd, met veel aandacht voor melodie en harmonie. Hoewel hij niet zo beroemd is als tijdgenoten zoals Vivaldi of Corelli, wordt zijn werk tegenwoordig nog steeds gewaardeerd vanwege zijn unieke stijl en muzikaliteit. Dall’Abaco overleed in 1742, maar zijn muziek blijft een prachtig voorbeeld van de barokke muziek.
Over het album:
Toen ik het album 12 Concerti da Chiesa Op. 2 van Evaristo Felice Dall’Abaco beluisterde, uitgevoerd door Il Tempio Armonico onder leiding van Davide Monti, was ik meteen onder de indruk van de rijke, barokke klanken. Deze muziek, gecomponeerd door Dall’Abaco in het begin van de 18e eeuw, is verrassend elegant en meeslepend, zelfs voor hedendaagse luisteraars.
De uitvoering van Il Tempio Armonico brengt de stukken echt tot leven. Wat me vooral opviel, was hoe goed de musici erin slaagden om de nuances van de barokmuziek naar voren te brengen. Het spel van Davide Monti en zijn ensemble voelt heel organisch en authentiek, zonder dat het overdreven dramatisch wordt. De balans tussen de instrumenten is precies goed, en de dynamiek van het orkest houdt de luisteraar constant geboeid.
Een van de hoogtepunten van het album is de prachtige cellopartij van Marco Dal Bianco. De warme, diepe klank van zijn cello voegt een extra dimensie toe aan de muziek, vooral in de langzamere delen van de concerti. Het is duidelijk dat Dal Bianco een meester is in zijn vak, en zijn spel is zowel technisch indrukwekkend als emotioneel geladen. Ook Alberto Rasi op viool verdient lof voor zijn nauwkeurige en toch expressieve spel.
Wat me ook aansprak aan dit album is de religieuze sfeer van de concerti da chiesa (kerkconcerten). Dall’Abaco schreef deze stukken oorspronkelijk voor kerkelijke gelegenheden, en dat gevoel van plechtigheid en spirituele diepgang komt duidelijk naar voren in de muziek. Maar ondanks deze plechtige toon is de muziek nooit zwaar of moeilijk om naar te luisteren. Het blijft luchtig en melodieus, wat het geschikt maakt voor zowel serieuze muziekliefhebbers als mensen die gewoon van mooie, klassieke muziek houden.
Al met al is dit album een prachtige kennismaking met het werk van Dall’Abaco. De uitstekende uitvoering van Il Tempio Armonico maakt het een genot om naar te luisteren.
Waardering: 8
Reactie plaatsen
Reacties