Marco da Gagliano (1582-1643) - La Dafne

Gepubliceerd op 2 oktober 2024 om 19:48

Over de componist:

Marco da Gagliano (1582–1643) was een Italiaanse componist uit de late renaissance en vroege barokperiode, vooral bekend om zijn bijdragen aan de ontwikkeling van de opera. Geboren in Florence, was hij een tijdgenoot van Claudio Monteverdi en speelde hij een sleutelrol in de Florentijnse muziekwereld. Gagliano diende als kapelmeester bij verschillende kerken in Florence, waaronder de prestigieuze Basilica di San Lorenzo.

Een van zijn bekendste werken is "La Dafne", gecomponeerd in 1608, dat wordt beschouwd als een van de vroegste opera's. Hij bracht in zijn muziek vaak elementen van de monodie (een zangstijl waarbij een enkele melodische lijn wordt begeleid door akkoorden) en de vroege opera samen. Dit hielp bij de overgang van de polyfone stijlen van de renaissance naar de meer expressieve en dramatische vormen van de barok.

Gagliano's muziek heeft niet dezelfde blijvende bekendheid als die van Monteverdi, maar zijn invloed op de vroege opera en kerkelijke muziek is onmiskenbaar.

Over het album:

Het album La Dafne van Marco da Gagliano, uitgevoerd door Camerata Academica onder leiding van Jürgen Jürgens, is een boeiende herontdekking van een van de vroegste opera's uit de barokperiode. Het is fascinerend om te horen hoe deze opera, gecomponeerd in 1608, zo'n belangrijke brug vormt tussen de muziek van de late renaissance en de vroege barok. De uitvoering op dit album uit 1977 biedt een prachtige inkijk in de muzikale wereld van die tijd.

De solisten op deze opname, waaronder Nigel Rogers, Barbara Schlick en Ian Partridge, geven sterke vertolkingen van hun respectieve rollen. Rogers, met zijn heldere tenor, weet de emotionele kracht van zijn personage goed over te brengen. Barbara Schlick valt op met haar sierlijke en expressieve sopraanstem, terwijl Partridge's bijdrage indrukwekkend subtiel is. Het vocale ensemble wordt aangevuld door Ine Kollecker, Berthold Possemeyer en David Thomas, die allemaal met veel precisie en gevoel zingen.

Een van de sterke punten van deze uitvoering is de begeleiding door de Camerata Academica. Onder de bekwame leiding van Jürgen Jürgens wordt de instrumentale begeleiding levendig en expressief gehouden, zonder de zangers te overheersen. Het orkest speelt met een duidelijke articulatie en aandacht voor detail, wat de dramatische aspecten van de opera versterkt.

Het Monteverdi-Chor Hamburg draagt bij aan de sfeer van de opera, vooral in de koorpartijen, die een belangrijk element vormen in het verhaal. Hun prestaties zijn goed gebalanceerd, met een rijke klank die zowel krachtig als delicaat kan zijn wanneer nodig.

Wat me vooral opviel bij het luisteren naar deze opname, is de frisse en energieke interpretatie van La Dafne. Ondanks dat het werk ruim 400 jaar geleden is gecomponeerd, klinkt het in deze uitvoering nog altijd levendig en meeslepend. De aria's en recitatieven worden met een mooie emotionele lading gebracht, en de dialogen tussen de personages zijn goed verstaanbaar en dramatisch effectief.

Het enige minpunt is misschien dat de opnamekwaliteit, hoewel goed voor de tijd waarin het werd opgenomen, soms wat gedateerd aanvoelt. Maar dit doet weinig af aan de algehele kwaliteit van de uitvoering. Voor liefhebbers van vroege opera en barokmuziek is dit album een ware aanrader, en het geeft een mooi inzicht in het werk van Marco da Gagliano, een componist die vaak in de schaduw van zijn tijdgenoten staat.

Waardering: 8

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.