Emmerich Kálmán (1882-1953) - Ein Herbstmanöver

Gepubliceerd op 26 augustus 2024 om 17:25

Over de componist:

Emmerich Kálmán, geboren als Imre Koppstein op 24 oktober 1882 in Siófok, Hongarije, was een van de meest succesvolle componisten van operettes in de vroege 20e eeuw. Hij wordt vaak in één adem genoemd met andere grote namen uit de operettewereld, zoals Franz Lehár en Johann Strauss. Kálmán's werk staat bekend om de charmante mix van traditionele Oostenrijks-Hongaarse volksmuziek en de invloeden van de Weense walsen, gecombineerd met de levendigheid van de Hongaarse czardas.

Kálmán studeerde aanvankelijk rechten, maar schakelde al snel over naar muziek aan de Franz Liszt Academie in Boedapest, waar hij compositie studeerde. Hoewel hij in eerste instantie een carrière als concertpianist overwoog, dwong een handblessure hem deze plannen op te geven. In plaats daarvan begon hij zich te concentreren op componeren.

Zijn doorbraak kwam in 1910 met de operette "Tatárjárás" (in het Duits bekend als "Ein Herbstmanöver"), die onmiddellijk succes had. Zijn bekendste werk, "Die Csárdásfürstin" (1915), werd een wereldwijd fenomeen en vestigde zijn reputatie als een van de grote meesters van het genre. Deze operette bevat de karakteristieke elementen van zijn muziek: pakkende melodieën, weelderige orkestraties en een sterke emotionele kern.

Hoewel Kálmán Joods was, bleef hij tijdens het naziregime lange tijd in Oostenrijk. Toen de situatie onhoudbaar werd, vluchtte hij uiteindelijk naar de Verenigde Staten in 1940, waar hij zich vestigde in New York. Ondanks de moeilijkheden bleef hij componeren en produceerde hij nog enkele werken, hoewel deze nooit het succes van zijn eerdere operettes bereikten.

Na de oorlog keerde Kálmán terug naar Europa, waar hij de rest van zijn leven in Parijs doorbracht. Hij overleed op 30 oktober 1953. Kálmán's muziek wordt nog steeds regelmatig uitgevoerd, en hij blijft een van de iconische figuren in de wereld van de operette. Zijn werken, vol levenslust en melancholie, weerspiegelen de culturele rijkdom van het Habsburgse Rijk en blijven een belangrijke invloed op de muziektheatertraditie.

Over het album:

Onlangs had ik de gelegenheid om naar het album "Ein Herbstmanöver" van Emmerich Kálmán te luisteren, uitgevoerd door het Giessen State Theatre Philharmonic Orchestra onder leiding van Michael Hofstetter. Het album, dat in 2019 is uitgebracht, biedt een mooie herinterpretatie van een van Kálmán's vroege werken.

Wat me meteen opviel bij het luisteren naar dit album, is de levendigheid en energie die de uitvoerders in het stuk weten te brengen. Het Giessen State Theatre Philharmonic Orchestra speelt met een flair die de essentie van Kálmán's muziek goed weergeeft. De muzikale thema's zijn levendig, sprankelend en soms ook melancholisch, zoals je van Kálmán mag verwachten. Hofstetter leidt het orkest met een zekere hand, en de nuances in de muziek komen daardoor goed naar voren.

De zangprestaties op dit album zijn ook het vermelden waard. Marie Szeidler en Christiane Boesiger leveren prachtige vocale bijdragen, waarbij hun stemmen elkaar mooi aanvullen. Hun interpretaties van de karakters zijn geloofwaardig en brengen de emoties van het verhaal goed over. Grga Peros en Clemens Kerschbaumer voegen een rijke diepte toe aan de mannelijke partijen, en hun zang klinkt zowel krachtig als genuanceerd.

Wat dit album echt bijzonder maakt, is de cohesie tussen de solisten, het koor, en het orkest. Het Giessen State Theatre Chorus voegt een extra laag van textuur en harmonie toe aan de uitvoeringen, waardoor het geheel vol en compleet aanvoelt. Tomi Wendt, Rainer Domke, en Rainer Hustedt brengen hun rollen met overtuiging, wat bijdraagt aan de dramatische spanning van het werk.

Hoewel "Ein Herbstmanöver" misschien niet zo bekend is als Kálmán's latere werken, zoals "Die Csárdásfürstin", biedt dit album een boeiende luisterervaring. De opnamekwaliteit is uitstekend, waardoor elk detail van de muziek goed te horen is. Voor liefhebbers van operette en van Emmerich Kálmán in het bijzonder, is dit album zeker een aanrader. Het is een eerbetoon aan een minder bekende, maar daarom niet minder belangrijke, hoeksteen van zijn oeuvre. Het brengt de charme en het vakmanschap van Kálmán's muziek op een waardige manier tot leven.

Waardering: 8

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.