Charles Avison (1709-1770) – 12 Concerti Grosso Op. 6

Gepubliceerd op 25 augustus 2024 om 15:29

Over de componist:

Charles Avison (1709-1770) was een Engelse componist en organist, vooral bekend om zijn bijdrage aan de barokmuziek. Hij was een leerling van Francesco Geminiani, waardoor hij goed vertrouwd raakte met de Italiaanse stijl, met name de concerto grosso. Avison staat vooral bekend om zijn twaalf Concerti Grossi, die hij baseerde op klavecimbelsonates van Domenico Scarlatti. Hoewel hij in zijn tijd actief was in Newcastle, vergaarde hij een reputatie als een vooraanstaand componist en muziektheoreticus. Avison schreef ook een invloedrijk driedelig werk, getiteld An Essay on Musical Expression (1752), waarin hij zijn ideeën over muzikale expressie en esthetiek uiteenzette.

Over het album:

Het album "12 Concerti Grossi after Scarlatti" van de Engelse componist Charles Avison, uitgevoerd door het Avison Ensemble onder leiding van Pavlo Beznosiuk, is een fascinerende muzikale ervaring die mij zowel heeft verrast als geboeid. Hoewel ik bekend was met de werken van Scarlatti, biedt dit album een geheel nieuwe dimensie aan zijn muziek, vertaald door de briljante bewerking van Avison.

Wat meteen opvalt bij het beluisteren van dit album, is de levendige interactie tussen de instrumenten. Elk concert voelt als een dialoog, waarin de verschillende stemmen van de strijkers elkaar op speelse en soms zelfs uitdagende wijze aanvullen. De verfijnde techniek en expressie van het Avison Ensemble zorgen ervoor dat elk stuk, of het nu het dramatische "Concerto Grosso No. 7 in G Minor" is of het meer opgewekte "Concerto Grosso No. 9 in C Major", tot leven komt.

De variatie binnen de concerten is opmerkelijk en houdt de luisteraar continu geboeid. Zo zijn er momenten van intense emotie, gevolgd door passages die juist een zekere lichtvoetigheid uitstralen. Dit contrast, deze ‘burstiness’ van muziekstukken, maakt het album bijzonder dynamisch en verrassend. Net wanneer je denkt dat je het patroon van een stuk doorhebt, introduceert Avison een wending die je opnieuw doet luisteren.

Wat het album ook zo speciaal maakt, is de manier waarop het traditionele en vernieuwende elementen verweeft. Avison heeft Scarlatti's sonates op een respectvolle maar tegelijkertijd eigenzinnige manier getransformeerd tot concerti grossi, waarbij hij zijn eigen stempel drukt op de barokmuziek. Dit maakt de muziek zowel voorspelbaar in haar barokke roots als onvoorspelbaar door de creatieve invullingen van Avison.

Al met al is "12 Concerti Grossi after Scarlatti" een meesterwerk dat zowel liefhebbers van barokmuziek als nieuwkomers zal aanspreken. De combinatie van technisch vakmanschap, emotionele diepgang en muzikale inventiviteit zorgt ervoor dat dit album een vaste plaats in mijn collectie heeft verdiend. Het is een eerbetoon aan zowel Scarlatti als Avison, en een prachtige uitvoering door het Avison Ensemble die de luisteraar keer op keer weet te verrassen.

Waardering: 7,5

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.