Humanist - On the Edge of a Lost and Lonely World
Het album On the Edge of a Lost and Lonely World uit 2024 is een indrukwekkend nieuw werk van de Britse formatie Humanist, onder leiding van muzikant en producer Rob Marshall. Humanist staat bekend om hun eclectische mix van post-rock, alternatieve rock, en elektronische elementen, waarin vaak diepgaande thema’s worden verkend. Dit album is daarop geen uitzondering. Met bijdragen van een reeks prominente gastvocalisten zoals Dave Gahan (Depeche Mode), Ed Harcourt, en Carl Hancock Rux, weet Humanist een meeslepende muzikale ervaring te creëren die zowel intens als ontroerend is. Elk nummer op dit album voegt een unieke stem en sfeer toe aan het geheel, wat resulteert in een gevarieerde, maar samenhangende luisterervaring.
Stijl en genres
On the Edge of a Lost and Lonely World is een rijke sonische reis die elementen uit verschillende genres combineert. De kern van het album ligt in de alternatieve rock, maar het is doorspekt met invloeden van post-rock, dark wave, ambient en zelfs poëtische spoken word. De productie van Rob Marshall is zowel gedetailleerd als gelaagd, met een duidelijke focus op textuur en atmosfeer. De geluidskwaliteit is uitzonderlijk: elk nummer klinkt helder en vol, met diepe baslijnen en scherp gedefinieerde instrumenten die in harmonie samengaan met de soms etherische, soms krachtige vocalen.
Nummers
- The Beginning (met Carl Hancock Rux)
Het openingsnummer The Beginning zet meteen de toon voor het album met zijn stevige, bombastische karakter. Carl Hancock Rux’s rauwe, poëtische voordracht versterkt de dramatiek van het nummer, terwijl de productie robuust en gedurfd aanvoelt. De combinatie van de zang (bijna spoken word) en een zwaar gelaagde instrumentatie geeft het nummer een intense, bijna filmische kwaliteit, wat een sterke indruk achterlaat.
- Happy (met Ed Harcourt)
Happy biedt een lichtvoetigere toon, maar blijft krachtig en gedreven. De melodieuze zang van Ed Harcourt zweeft boven een opzwepende ritmische basis, waarbij de balans tussen melodie en ritme perfect wordt aangehouden. Het nummer voelt optimistisch, zonder aan diepgang in te boeten, en heeft een pakkende energie die de luisteraar meetrekt.
- Too Many Rivals (met Tim Smith)
Met Too Many Rivals neemt Humanist de luisteraar mee in een bedwelmende, bijna hypnotische sfeer. Tim Smith’s zang is meeslepend en de opbouw van het nummer voelt organisch en natuurlijk aan. De gitaren en synthesizers vormen samen een dromerig geheel dat als een golf over de luisteraar heen spoelt, waardoor het nummer lang blijft hangen.
- The Immortal (met Ed Harcourt)
The Immortal begint ingetogen, maar ontwikkelt zich langzaam tot een hoopvol en begeesterend nummer. Ed Harcourt’s vocale prestatie is gevoelig en krachtig tegelijk, en de instrumentatie ondersteunt dit met subtiele gitaarklanken en verfijnde ritmische lagen. Dit nummer roept een gevoel van vastberadenheid en veerkracht op, wat het een van de emotionele hoogtepunten van het album maakt.
- This Holding Pattern (met James Cox)
This Holding Pattern heeft een bezwerende en opzwepende kwaliteit, met repetitieve gitaarmotieven en een ritme dat de spanning langzaam opbouwt. James Cox’s rauwe en oprechte zang tilt het nummer naar een hoger niveau. De productie is strak en de gelaagdheid van de instrumentatie zorgt ervoor dat de luisteraar volledig wordt ondergedompeld in het hypnotiserende geluid.
- Brother (met Dave Gahan)
Brother begint voorzichtig, met ingetogen zang van Dave Gahan, maar ontpopt zich tot een uitbundig slotstuk. Gahan's unieke stemgeluid, gecombineerd met de gelaagde productie, geeft het nummer een bijzondere diepte en emotionele lading. Het slot is groots en krachtig, wat dit nummer een van de meest indrukwekkende momenten op het album maakt.
- Born to Be (met Peter Hayes)
Born to Be is een nummer met karakter. Peter Hayes brengt een zekere krachtdadigheid in zijn zang, ondersteund door een stevige ritmische basis en rauwe gitaarpartijen. Het nummer voelt urgent en vastberaden, met een focus op sterke melodische lijnen en een dynamische opbouw die de luisteraar alert houdt.
- Keep Me Safe (met Rachel Fannan)
Rachel Fannan brengt een bezwerende en opjagende energie naar Keep Me Safe. Haar stelligheid in de zang en de spannende, opbouwende instrumentatie maken dit nummer een van de meest dynamische op het album. De gelaagdheid van de instrumenten draagt bij aan een gevoel van spanning en urgentie, wat het een boeiend stuk maakt.
- Dark Side of Your Window (met James Allan)
Met een bedachtzame en kwetsbare toon zet James Allan een innemende prestatie neer op Dark Side of Your Window. Het nummer is doordrenkt van emotie en subtiliteit, waarbij de kwetsbare zang perfect in balans is met de minimale maar expressieve instrumentatie. Het is een van de meer introspectieve momenten op het album, en laat een diepe indruk achter.
- Love You More (met Isobel Campbell)
Love You More heeft een bijna fluisterende kwaliteit, met de zachte en verlegen stem van Isobel Campbell die een gevoel van twijfel en onzekerheid overbrengt. De productie is intiem en sfeervol, met een licht akoestische toets die het fragiele karakter van het nummer versterkt.
- Lonely Night (met Madman Butterfly)
Met Lonely Night neemt het album een dromerige, etherische wending. De zang van Madman Butterfly voelt bijna zwevend aan, gedragen door een delicate productie die een spookachtige sfeer oproept. Dit nummer voelt als een melancholische nachtelijke wandeling, waarbij de melodie de luisteraar zachtjes meeneemt.
- The Presence of Haman (met Madman Butterfly)
Dit ambient-georiënteerde nummer, The Presence of Haman, creëert een meditatieve sfeer waarin de instrumentatie de hoofdrol speelt. Madman Butterfly’s bijdrage is hier meer instrumentaal gericht, en het nummer biedt een moment van reflectie en rust in de intensiteit van het album.
- The End (met Madman Butterfly)
Het slotnummer, The End, voelt als een zalvend en sprookjesachtig einde van een epische reis. Madman Butterfly brengt een serene en bijna goddelijke sfeer met zijn etherische zang, ondersteund door een dromerige, luchtige productie. Het is een prachtige afsluiting van een emotioneel geladen album.
Persoonlijke mening en aanbeveling
On the Edge of a Lost and Lonely World is een indrukwekkend en ambitieus album dat zowel muzikaal als emotioneel diep weet te raken. Rob Marshall’s productiekunsten, in combinatie met de sterke bijdragen van de gastvocalisten, zorgen voor een gelaagd en boeiend geheel. Het album is een absolute aanrader voor liefhebbers van alternatieve rock en post-rock, maar ook voor iedereen die geniet van donkere, introspectieve muziek met een poëtische inslag. Dit album weet de luisteraar mee te nemen op een meeslepende reis door melancholie, hoop en alles daartussenin.
Waardering: 8
Reactie plaatsen
Reacties