Maria Teresa Agnesi (1720-1795) - 12 Aria's for Soprano, Strings & Continuo (Excerpts)

Gepubliceerd op 27 oktober 2024 om 17:04

Over de componiste:

Maria Teresa Agnesi Pinottini (1720-1795) was een Italiaanse componiste en pianiste, geboren in Milaan. Ze groeide op in een muzikale en intellectuele familie: haar zus Maria Gaetana Agnesi was een beroemde wiskundige en filosoof. Al op jonge leeftijd toonde Maria Teresa een groot talent voor muziek. Ze kreeg les in zang en het bespelen van klavierinstrumenten en ontwikkelde zich tot een begaafde componiste.

Haar werk valt onder de stijl van de klassieke periode, met invloeden van de vroege opera en kamermuziek. Ze componeerde onder andere opera’s en klaviermuziek, wat bijzonder was in een tijd waarin vrouwelijke componisten zeldzaam waren. Haar opera’s, zoals Il Ruggiero, kregen erkenning en werden zelfs aan het hof uitgevoerd. Ondanks haar talent raakte haar werk na haar dood in de vergetelheid. Vandaag de dag wordt Maria Teresa Agnesi erkend als een van de belangrijke vrouwelijke componisten van de 18e eeuw.

Over het album:

Toen ik ruim een jaar geleden voor het eerst het album 12 Aria's for Soprano, Strings & Continuo (Excerpts) van Maria Teresa Agnesi beluisterde, was ik meteen onder de indruk van de prachtige stem van Elena de Simone en de verfijnde begeleiding van Ensemble Il Mosaico. Het album bevat een selectie van aria’s, namelijk nummers 1, 2, 3, 4, 7, 9, 10, 11 en 12, en laat de luisteraar kennismaken met het werk van deze 18e-eeuwse componiste die te lang ondergewaardeerd is gebleven.

De eerste aria begint sereen en ingetogen, waardoor de stem van De Simone volledig tot haar recht komt. Haar interpretatie is gevoelig en warm, waardoor de emotie van de muziek Agnesi’s composities goed overkomt. Het ensemble speelt op historische instrumenten, wat de authentieke klankkleur en de sfeer van de tijd oproept. De delicate balans tussen de stem en het ensemble viel me meteen op. De strijkers en het continuo geven de muziek een heldere en luchtige begeleiding, zonder dat de zang wordt overschaduwd. Hierdoor blijft de stem centraal staan, zoals het hoort bij deze aria’s.

In de derde en vierde aria ervoer ik een levendigere sfeer. De dynamiek en het tempo zijn iets sneller, en De Simone weet hier energie en levendigheid in te brengen zonder dat het geforceerd klinkt. De interpretatie voelt naturel en oprecht, wat deze muziek recht doet. De zachte nuances in haar stem sluiten perfect aan bij de subtiele details die Ensemble Il Mosaico aan hun spel toevoegt. Het was duidelijk dat beide uitvoerenden de muziek met veel respect en aandacht voor detail benaderen.

Met name de laatste aria’s, nummers 11 en 12, gaven me een diepe indruk van Agnesi’s veelzijdigheid als componiste. De aria’s zijn zowel expressief als melodieus, en het album eindigt daardoor met een gevoel van vervulling en sereniteit.

12 Aria's for Soprano, Strings & Continuo (Excerpts) is voor mij een waardevolle kennismaking met Maria Teresa Agnesi’s muziek. Het album is een aanrader voor liefhebbers van barokmuziek die een onontdekte vrouwelijke componiste willen ontdekken, prachtig uitgevoerd door Elena de Simone en Ensemble Il Mosaico.

Waardering: 7

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.