Michel Lambert (1610-1696) - Lecons de Tenebres

Gepubliceerd op 12 oktober 2024 om 23:25

Over de componist:

Michel Lambert (1610-1696) was een Franse componist en zanger die vooral bekend is om zijn bijdrage aan de barokmuziek. Hij begon zijn carrière als luitspeler en zanger, en werkte zich op aan het hof van koning Lodewijk XIV. Lambert werd uiteindelijk de hofcomponist en kreeg een belangrijke positie in de Franse muziekwereld van de 17e eeuw.

Zijn werk bestond voornamelijk uit "airs de cour", een populair Frans liedgenre, waarbij melodieën vaak elegant en eenvoudig waren, maar met een diepe emotionele lading. Deze liederen werden vaak begeleid door luit of klavecimbel. Lambert had ook een sterke band met de beroemde componist Jean-Baptiste Lully, die zijn schoonzoon werd.

Zijn muziek had een verfijnde stijl die typisch was voor de Franse barok, en hij speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van vocale muziek in Frankrijk. Zijn invloed strekte zich uit tot latere generaties componisten.

Over het album:

Toen ik het album Leçons de Ténèbres van Michel Lambert beluisterde, uitgevoerd door een indrukwekkende groep muzikanten, werd ik meteen geraakt door de diepe emotie en de spiritualiteit die de muziek uitstraalt. Het album, dat in 1989 werd uitgebracht, bevat negen leçons, verdeeld over drie dagen van de Goede Week: Woensdag, Donderdag en Vrijdag, elk met drie stukken. Deze leçons zijn meditatieve werken die bedoeld waren voor de Paasweek en die worden gekenmerkt door een intieme sfeer van bezinning en rouw.

Wat me vooral opviel aan de uitvoering is de balans tussen de vocale en instrumentale partijen. De stemmen van Charles Brett, Noémi Rime, Nathalie Stutzmann en Howard Crook zijn zuiver en emotioneel geladen, terwijl ze de spirituele aard van de muziek prachtig overbrengen. Ze weten elk woord met gevoel te zingen, wat de teksten, die vaak uit de Klaagliederen van Jeremia komen, nog meer betekenis geeft.

Ivete Piveteau begeleidt op klavecimbel met een subtiele en ingetogen stijl, wat de dramatiek van de vocale lijnen versterkt zonder deze te overheersen. De bijdragen van Mauricio Buraglia op theorbe en Philippe Foulon op gamba geven de muziek een extra laag van melancholie en diepte. De instrumentale begeleiding is eenvoudig maar doordacht, wat ervoor zorgt dat de nadruk blijft liggen op de vocale expressie, precies zoals dat in deze barokmuziek hoort.

Hoewel Lambert vooral bekend is om zijn airs de cour, toont dit album aan dat hij ook meesterlijk in staat was om religieuze muziek te schrijven die vol emotie en reflectie zit. De Leçons de Ténèbres zijn geen licht verteerbare stukken, maar vragen van de luisteraar om aandachtig te luisteren en de subtiele nuances in de muziek op te merken. Er zit een zekere rust in de muziek, een soort tijdloosheid, die bijzonder geschikt is voor momenten van contemplatie.

Al met al vond ik dit album een indrukwekkende vertolking van Lamberts werken. Het is een eerbetoon aan de Franse barokmuziek en een bijzondere ervaring voor liefhebbers van oude muziek. De zorgvuldigheid van de uitvoerenden en hun diepe begrip van de muziek maken dit album tot een waardevolle luisterervaring.

Waardering: 7

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.