Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) - 4 Symphonies

Gepubliceerd op 14 september 2024 om 00:16

Over de componist :

Carl Philipp Emanuel Bach (1714–1788), de tweede zoon van Johann Sebastian Bach, was een invloedrijke componist uit de overgangsperiode tussen barok en klassieke muziek. Hij werd geboren in Weimar en kreeg een uitgebreide muzikale opleiding van zijn vader. Hoewel hij in de schaduw van zijn beroemde vader stond, ontwikkelde Carl Philipp Emanuel een eigen stijl en werd hij een belangrijke figuur in de muziekgeschiedenis.

C.P.E. Bach werkte aan het hof van Frederik de Grote in Berlijn, waar hij vooral bekend stond om zijn bijdragen aan de klaviermuziek. Later verhuisde hij naar Hamburg, waar hij als muziekdirecteur van vijf kerken diende. Zijn stijl, vaak aangeduid als "Empfindsamer Stil", was expressief en emotioneel, met een focus op contrasten en onvoorspelbare melodische wendingen.

Carl Philipp Emanuel Bach had een grote invloed op latere componisten zoals Haydn, Mozart en Beethoven. Zijn composities, waaronder symfonieën, concerten en klavierwerken, markeerden de overgang van de barok naar de klassieke periode en benadrukten de expressieve mogelijkheden van muziek. Vandaag de dag wordt zijn werk geprezen om zijn originaliteit en emotionele diepgang.

Over het album:

Vandaag heb ik geluisterd naar het album 4 Symphonies van de Duitse componist Carl Philipp Emanuel Bach, uitgevoerd door het Amsterdams Barok Orkest onder leiding van Ton Koopman. Het album uit 1990 bevat vier symfonieën die allemaal behoren tot zijn Wq 183-cyclus, gecomponeerd rond 1775. Hoewel deze muziek al meer dan twee eeuwen oud is, weet het mij nog steeds te verrassen met zijn levendige en energieke karakter.

De eerste symfonie op het album, Symfonie No. 2 in E-flat Major Wq 183 / 664, opent krachtig en dynamisch. De strijkers en blazers worden op een speelse manier afgewisseld, wat zorgt voor een gevoel van beweging en spanning. Ik merkte dat deze symfonie meteen mijn aandacht trok door de onverwachte wendingen in de melodieën en de wisselende dynamiek. Het Amsterdams Barok Orkest brengt dit op een prachtige manier tot leven.

Daarna volgt Symfonie No. 3 in F Major Wq 183 / H 665, een lichtere en luchtigere compositie. Deze symfonie heeft een heldere en optimistische toon, iets wat ik erg waardeerde. De uitvoering door Ton Koopman en zijn orkest is nauwkeurig, met oog voor de subtiele details in de muziek.

Symfonie No. 4 in G Major Wq 183 / H 666 heeft een wat scherper en dramatischer karakter. Hier voelde ik de spanning echt opbouwen, vooral door de krachtige inzet van de blazerssectie. Dit deel van het album klinkt voor mij het meest uitdagend en emotioneel geladen.

De laatste, Symfonie No. 1 in D Major Wq 183 / H 663, is een stralende afsluiter. De energieke ritmes en de levendige melodieën zorgen ervoor dat het album een sterke indruk achterlaat.

Al met al heeft 4 Symphonies van Carl Philipp Emanuel Bach mij zeer weten te boeien. De uitvoering door het Amsterdams Barok Orkest onder leiding van Ton Koopman is vlekkeloos en vol passie. Dit album is een prachtige introductie tot de muziek van Bach's zoon, en ik zou het zeker aanbevelen aan liefhebbers van klassieke muziek die op zoek zijn naar iets fris en levendig.

Waardering: 8

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.