Over de componist:
Juan Crisóstomo Arriaga was een uitzonderlijk getalenteerde componist, vaak aangeduid als de "Spaanse Mozart". Geboren in Bilbao in 1806, vertoonde hij al op jonge leeftijd een buitengewone muzikaliteit. Op slechts tienjarige leeftijd begon hij met het componeren van zijn eerste stukken, wat een indrukwekkende prestatie was voor een kind van die leeftijd.
Arriaga's muziek werd gekenmerkt door een ongeëvenaarde finesse en gevoeligheid, die zelfs de meest ervaren luisteraars verbaasde. Op zijn zestiende verhuisde hij naar Parijs om aan het prestigieuze Conservatoire de Paris te studeren, waar hij zich snel onderscheidde door zijn briljante composities en muzikale inzichten.
Zijn oeuvre omvat symfonieën, strijkkwartetten en operas, die getuigen van zijn diepgaande begrip van harmonische structuren en melodische rijkdom. Helaas werd zijn veelbelovende carrière tragisch onderbroken door zijn voortijdige dood op de leeftijd van slechts 20 jaar. Ondanks zijn korte leven, liet Arriaga een onuitwisbare indruk achter in de wereld van de klassieke muziek, en zijn werken worden nog steeds bewonderd en uitgevoerd over de hele wereld.
Over het album:
Ik had onlangs het genoegen om het album "Vocal Works 1821-1825" van de Spaanse componist Juan Crisostomo Arriaga te beluisteren, een opname uit 2006. Dit album biedt een fascinerende inkijk in de vocale composities van deze jonge en briljante componist, die vaak de "Spaanse Mozart" wordt genoemd vanwege zijn uitzonderlijke talent en korte leven.
Het album opent met "O Sakutaris Hostia", een indrukwekkend stuk dat direct de luisteraar weet te grijpen met zijn plechtige en toch emotionele toon. Arriaga's vermogen om diepe emoties te vangen en over te brengen, komt hier duidelijk naar voren. Het tweede stuk, "Datbat mater dolorosa", bouwt voort op deze emotionele intensiteit, met een melancholieke maar prachtige melodie die je niet loslaat.
Vervolgens horen we "Air d'Oedipe a Colone", een aria die zowel dramatisch als ontroerend is. De uitvoerders, onder leiding van Paul Dombrecht, weten de complexiteit en de nuances van deze composities uitstekend over te brengen. De tenor Robert Getchell en bariton Mikael Stenbaek blinken hier uit met hun krachtige en expressieve stemmen, die perfect passen bij Arriaga's dramatische stijl.
Een ander hoogtepunt op het album is "Herminie", een stuk dat een perfecte balans vindt tussen lyrische schoonheid en dramatische intensiteit. Hubert Claessens' diepe basstem voegt een extra dimensie toe aan de uitvoering, wat het stuk een bijzonder rijke klank geeft. "Air de médée" en "Duo de ma tante aurore" laten ook zien hoe veelzijdig Arriaga was als componist. De duetten zijn bijzonder goed uitgevoerd door Violet Serene Noorduyn en Brieuc Wathelet, wiens stemmen naadloos in elkaar overgaan.
Het laatste stuk, "Agar dans le desert", vormt een waardige afsluiting van het album. Het stuk, vol emotie en dramatiek, wordt prachtig uitgevoerd door alle zangers, waarbij vooral de meeslepende orkestratie opvalt. Het ensemble Il Fondamento, onder de bekwame leiding van Paul Dombrecht, brengt een rijke en gedetailleerde uitvoering van Arriaga's werk, waarbij elke nuance en dynamiek tot zijn recht komt.
In zijn geheel genomen biedt "Vocal Works 1821-1825" een prachtig overzicht van Arriaga's vocale oeuvre. De opnames zijn van hoge kwaliteit en de uitvoeringen zijn zowel technisch als emotioneel indrukwekkend. Voor liefhebbers van klassieke muziek en in het bijzonder van vroege romantische vocale werken, is dit album een absolute aanrader. Het toont niet alleen de genialiteit van Arriaga, maar ook de immense toewijding en vakmanschap van de uitvoerders. Een luisterervaring die diepe indruk achterlaat en zeker uitnodigt tot herhaaldelijk beluisteren.
Waardering: 8
Reactie plaatsen
Reacties