Pasquale Anfossi (1727-1797) - La morte di San Filippo Neri (Oratorium)

Gepubliceerd op 10 juli 2024 om 00:01

Over de componist:

Pasquale Anfossi, geboren in Taggia in 1727, was een Italiaanse componist die een opmerkelijke invloed had op de muziekscène van zijn tijd. Hoewel hij misschien minder bekend is dan enkele van zijn tijdgenoten, heeft zijn werk een blijvende impact achtergelaten op de opera en de kerkelijke muziek.

Anfossi's muzikale carrière begon met een gedegen opleiding bij de beroemde componist Niccolò Jommelli. Onder diens begeleiding ontwikkelde hij zijn vaardigheden en begon hij zijn eigen stijl te verfijnen, die gekenmerkt werd door een unieke combinatie van melodische eenvoud en harmonische rijkdom. Zijn vroege werken, voornamelijk opera's, weerspiegelen deze invloed en tonen zijn talent om dramatische en emotioneel geladen muziek te creëren.

In de loop der jaren breidde Anfossi zijn repertoire uit en schreef hij meer dan 80 opera's, naast talrijke sacrale werken zoals missen, oratoria en motetten. Zijn opera's werden uitgevoerd in enkele van de belangrijkste theaters van Europa, waaronder het Teatro San Carlo in Napels en de Scala in Milaan. Ondanks de concurrentie van beroemde componisten als Wolfgang Amadeus Mozart en Joseph Haydn, wist Anfossi zijn eigen plek in de muziekgeschiedenis te veroveren door zijn originele benadering en expressieve kracht.

Een van de meest fascinerende aspecten van Anfossi's werk is zijn vermogen om verschillende muzikale stijlen te combineren. Hij verweefde de traditionele Italiaanse opera buffa met elementen van de Franse en Duitse muziek, waardoor zijn composities een veelzijdigheid en diepgang kregen die zeldzaam was in die tijd. Dit zorgde ervoor dat zijn muziek niet alleen geliefd was bij het publiek, maar ook bewonderd werd door zijn collega's.

Hoewel Anfossi tegen het einde van zijn leven wat uit de gratie raakte bij het grote publiek, blijft zijn muziek een getuigenis van zijn buitengewone talent en creatieve geest. Zijn nalatenschap leeft voort in de harten van muziekliefhebbers en zijn werk wordt nog steeds uitgevoerd en bestudeerd door muzikologen en musici over de hele wereld.

Kortom, Pasquale Anfossi was een componist wiens werk zowel de diepte als de breedte van de muzikale expressie omvatte. Zijn vermogen om melodie en harmonie te balanceren, gecombineerd met zijn innovatieve benadering, maakt hem tot een unieke figuur in de geschiedenis van de klassieke muziek. Zijn bijdragen aan de opera en kerkelijke muziek blijven inspireren en verrukken, en verzekeren zijn plaats in de annalen van de muziekgeschiedenis.

Over het album:

Het album "La morte di San Filippo Neri" van de Italiaanse componist Pasquale Anfossi uit 2018 biedt een diepgaande muzikale beleving die zowel historisch als emotioneel rijk is. Bij het beluisteren van dit album wordt men onmiddellijk ondergedompeld in de expressieve kracht van het oratorium, meesterlijk uitgevoerd door Sinfonia Viva onder leiding van Tomasz Radziwonowicz, met het Poznan Chamber Choir geleid door Rafal Bartminski.

Wat mij vooral trof, was de prachtige harmonie en de delicate nuances in de uitvoering. Anna Mikolajczyk Niewiedzial, Iwona Hossa en Agnieszka Rehlis brengen de vocale partijen met zeldzame intensiteit en precisie. Hun stemmen verweven zich moeiteloos met het orkest, waardoor een bijna tastbare emotionele diepgang ontstaat die de luisteraar meevoert in de tragiek en devotie van de heilige Filippo Neri's laatste uren.

Anfossi's compositie is een meesterwerk van barokke muzikale vertelkunst, waarin hij dramatische contrasten en lyrische passages naadloos integreert. De muzikale frasering en dynamiek in de stukken brengen een diep gevoel van devotie en reflectie over, passend bij de religieuze en historische context van het verhaal.

Wat dit album bijzonder maakt, is de verfijnde interpretatie van de uitvoerenden. Tomasz Radziwonowicz en Rafal Bartminski weten met hun leiding de essentie van Anfossi's werk perfect te vangen. De Sinfonia Viva en het Poznan Chamber Choir brengen een rijke, volmaakte klank naar voren, die zowel krachtig als teder is wanneer nodig. De balans tussen instrumentale en vocale delen is subliem, wat zorgt voor een betoverende luisterervaring.

Elke aria en elk koorstuk is doordrenkt met emotie en spirituele resonantie. Vooral de solopartijen van Anna Mikolajczyk Niewiedzial en Iwona Hossa spraken mij aan vanwege hun helderheid en expressiviteit. Agnieszka Rehlis voegt met haar altstem een warme, rijke klank toe die de diepgang van het oratorium verder versterkt.

Het album "La morte di San Filippo Neri" is een onmisbare toevoeging aan de collectie van elke liefhebber van klassieke muziek en barokke oratoria. Het is een levendige heropleving van een meesterwerk dat de luisteraar een kijkje biedt in zowel de historische als de spirituele reis van Filippo Neri. Deze opname getuigt van een diep begrip en respect voor de originele compositie, en biedt een ongeëvenaarde muzikale ervaring die zowel ontroert als inspireert.

Kortom, Pasquale Anfossi's "La morte di San Filippo Neri" is een muzikaal juweeltje dat door de briljante uitvoering van Sinfonia Viva en het Poznan Chamber Choir een nieuwe dimensie krijgt. Het album nodigt uit tot herhaaldelijk luisteren en blijft bij elke beluistering nieuwe lagen van schoonheid en betekenis onthullen.

Waardering: 7.5

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.