Over de componist:
Francisco António de Almeida (circa 1702–1755) was een prominente Portugese componist en organist. Zijn muzikale carrière kende een belangrijk hoogtepunt tussen 1722 en 1726 toen hij als koninklijke beursstudent in Rome verbleef. Tijdens deze periode kreeg hij de kans om zich te verdiepen in muziek, wat resulteerde in een aanzienlijke invloed op zijn latere composities, kenmerkend voor de Portugese barokmuziek. De Almeida staat bekend om zijn unieke bijdrage aan de barokke muziekscene en wordt erkend voor zijn verfijnde vaardigheden als organist en componist die met veel smaak zong.
Over het album en de opera:
Het ervaren van Francisco Antonio De Almeida's opera, La Spinalba, ovvero il vecchio matto, gebracht door de uitstekende uitvoeringen van Ana Quintans, Joao Fernandes, Joana Seara, Luis Rodrigues, en Catia Moreso, is alsof je een verborgen schat ontdekt die diep in de rijke aarde van barokmuziek is begraven. De schijf uit 2012 onthult met elke noot een stukje van dit fascinerende tijdperk in de muziekgeschiedenis.
De opname, die ik voor het eerst beluisterde op een regenachtige namiddag, bracht onverwachts het zonlicht naar binnen. Quintans, met haar kristalheldere sopraan, leidt de cast met een kracht die zowel tedere emotie als formidabele kracht toont. Haar interpretatie van Spinalba's dilemma's en dromen geeft het personage een ongrijpbare, bijna etherische kwaliteit.
Fernandes, wiens bas-bariton de fundamenten van het verhaal verankert, biedt een robuuste tegenhanger aan de meer luchtige momenten die Seara en Moreso met hun stemmen weven. Hun duetten zijn bijzonder memorabel, met een harmonie die even natuurlijk als adembenemend is.
Rodrigues, in de rol van de ‘vecchio matto’, levert een performance die zowel komisch als ontroerend is, een bewijs van zijn vermogen om dynamische personages overtuigend neer te zetten. Zijn vaardigheid om tussen emoties te schakelen draagt enorm bij aan de diepte van de opera.
De begeleidende muziek, levendig en rijk aan detail, is een weerspiegeling van de uitmuntendheid die men mag verwachten van barokke composities. Elk akkoord en elke melodie lijkt zorgvuldig gekozen om de luisteraar dieper in het tijdperk en de emoties van het verhaal te trekken.
In alle opzichten is deze uitvoering van La Spinalba een verrijking voor liefhebbers van klassieke muziek en een uitstekend startpunt voor nieuwkomers in de wereld van de opera. Het is een album dat niet alleen entertaint maar ook inspireert en educatief is door de historische rijkdom die het tentoonstelt.
Waardering: 7
Reactie plaatsen
Reacties